Each February, Black History Month honors the contributions and history of African Americans in the United States. Initiated by historian Carter G. Woodson in 1926, this event aimed to combat the invisibility of African American achievements. In 1976, it expanded to a full month.
For English teachers, Black History Month provides an opportunity to explore essential themes. Figures such as Harriet Tubman and Martin Luther King Jr. exemplify civil rights and social engagement. Each year, a chosen theme facilitates the exploration of issues related to equality and social justice. In 2025, the theme is "African Americans and Labor," highlighting the history of African American labor, their economic contributions, and their struggles for workplace equality. This theme helps students better understand social issues while developing their communication skills through cultural context.
Our digipad offers a selection of resources for addressing Black History Month in class.
Carter G. Woodson
And if you think that studying the past is a good way to engage with the present, and — maybe — to reimagine the future of Blackness in America, check out the National Museum of African American History and Culture’s Afrofuturism exhibition.
***
Chaque février, le Black History Month met à l’honneur les contributions et l’histoire des Afro-descendants aux États-Unis. Initié par l’historien Carter G. Woodson en 1926, cet événement visait à lutter contre l’invisibilisation des accomplissements des Afro-Américains. En 1976, il s’est étendu à un mois complet.
Pour les professeurs d’anglais, le Black History Month est une opportunité d’aborder des thématiques essentielles. Des figures comme Harriet Tubman ou Martin Luther King Jr. illustrent les droits civiques et l’engagement social. Chaque année, un thème permet d’explorer des questions d’égalité et de justice sociale. En 2025, le thème est "African Americans and Labor", mettant en lumière l’histoire du travail des Afro-Américains, leurs contributions économiques et leurs luttes pour l’égalité sur le lieu de travail. Cela permet aux élèves de mieux appréhender les enjeux sociaux tout en enrichissant leurs compétences linguistiques grâce au contexte culturel.
Notre digipad propose une sélection de ressources pour aborder le Black History Month en classe.
Et si vous pensez qu’étudier le passé est une bonne façon de s’impliquer au présent, et peut-être même de ré-imaginer le futur, jetez un œil à l’exposition sur l’Afrofuturisme du Musée National d’Histoire et de Culture Afro-Américaines.
Monsieur Florent HEBERT, Inspecteur d’Académie - Inspecteur Pédagogique Régional en anglais est le Directeur de Publication du site Portail des langues vivantes de l’Académie de Mayotte. Florent-Jacques.Hebert@ac-mayotte.fr
Monsieur Alain LACAZE, Inspecteur d’Académie - Inspecteur Pédagogique Régional en espagnol, est Directeur de Publication adjoint du site Portail des langues vivantes de l’Académie de Mayotte. Alain.Lacaze@ac-mayotte.fr